Affärstidningen Børsens Gazelle-utnämningen (svenska motsvarigheten till Gasell-priset som delas ut av DN) äger rum i kölvattnet av att DAN DRYERs nya produktserie BJÖRK fick en Red Dot Design Award i april, ett pris som delas ut i en av världens mest ansedda designtävlingar. Samtidigt som företaget under sommaren 2013 blev nominerad som dansk exportkanon bland danska företag med starka prestationer på den internationella marknaden.

– 2015 är och har varit ett överväldigande år för oss, låter det från Susanne Friis Eden, som i juni 2013 övertog posten som VD efter DAN DRYERs grundläggare och mångåriga direktör Niels Saaby Jörgensen.

– Att uppnå en Gazelle är något av en prestation för en äldre väletablerad verksamhet som vår. Vi är stolta över att vi har lyckats skapa så mycket driv i utvecklingen att det berättigar oss att komma med i det fina Gazelle-sällskapet, som oftast består av unga, snabbt växande firmor, berättar Susanne Friis Eden.

DAN DRYER har sedan starten 1980 varit känd för att vara en succéfylld och traditionsrik handtorksverksamhet med en stark export. De senaste åren har produktsortimentet utökats och DAN DRYER är idag en av de ledande europeiska leverantörerna av toalettrumslösningar till allt från flygplatser, offentliga institutioner, tågindustrin, detaljkedjor och liknande.

Susanne Friis Eden

Försäljningskurva som pekar uppåt

DAN DRYER A/S har under de senaste 10 åren sålt ungefär 50 000 handtorkar över hela världen. Det senaste året har företaget i Randers på Jylland haft en markant och positiv utveckling. Försäljningen ligger på ett tvåsiffrigt miljonbelopp och över en period på tre år (från 2012–2015) har omsättningen ökat med 37,5 %. Medarbetarstaben har i samma period ökat med 50 %.


I samklang med arkitekterna 

Susanne Friis Edens förklaring på tillväxten: – Vi blir hela tiden duktigare på att komma in tidigare i projekteringsfasen av ett bygge. Vi förstår och lyssnar till arkitekterna som tar de avgörande besluten när det gäller både renovering och nybyggnation. Vi arbetar dessutom kontinuerligt och professionellt med att utveckla vår design så att produkterna blir nästan outslitliga – och dessutom ett nöje att vila ögonen på.

VD:n tillägger: – Och så drar vi givetvis nytta av att kunderna mer och mer ger oss positiv feedback med att det lönar sig att satsa på kvalitet och bra design, istället för att satsa på billiga lösningar som ofta blir dyrare i slutänden.


Fakta

Börsens Gazelle utdelas av den danska affärstidningen Börsen. Med Gazelle-utnämningarna sätter Börsen varje år pris på Danmarks främsta växtelit. Gazelle-företagen lever bland annat upp till kravet på att omsättningen/bruttoresultatet minst är fördubblat under de senaste fyra åren. Gazelle-priserna går enbart till företag med minst tio anställda.